وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۳ ثبت شده است

گونه شناسی نیاز

سعید هراسانی | يكشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۳، ۰۵:۴۲ ب.ظ

در متون برنامه ریزی اجتماعی، رفاه اجتماعی، سیاست گذاری اجتماعی و اخیرا حتی اوقات فراغت به موضوع تعریف نیاز ها توجه اساسی می شود. این اهمیت به تعریف نیاز ها از اینجا ناشی می شود که تمامی مباحث اجتماعی که با خدمات (کالاهای) عمومی در ارتباط هستند، باید ابتدا بدانند نیاز چیست؟ در پاسخ به این سوال تعاریف و دسته بندی های فراوانی وجود دارد، اما یکی از مهمترین آنها این نیاز ها را به چهار دسته نیاز های احساس شده، نیاز های بیان شده، نیاز های هنجاری(یا دستوری) و نیاز های مقایسه ای (یا نسبی) تقسیم می کند.

از عناوینی که برای این دسته بندی ارایه گردیده می توان به محتوای این تقسیم بندی پی برد. نیاز های احساس شده نیازهایی هستند که فرد نسبت به آنها واقف بوده ولی به دلایل متفاوتی امکان بیان آن را ندارد. این دلایل می تواند از عدم استطاعت، عدم آگاهی به حقوق، ترس و غیره نشات بگیرد. نیاز های بیان شده آن دسته از نیاز ها هستند که فرد به آنها واقف است و آن را اظهار می کند و در پی پاسخ دادن به آن نیاز است. نیاز های هنجاری یا دستوری آن دسته از نیازها است که فرد از آنها اطلاعی ندارد و اگر هم دارد برایش اهمیتی ندارد، این دسته از نیاز ها معمولا توسط متخصصین تعیین و بیان می گردد. برای مثال می توان به نیاز انسان به مصرف 2500 تا 3000 کالری در روز  اشاره کرد که افراد معمولا نسبت به آن کم توجه هستند. حتی می توان به نیاز های ملموس تری مثل نیاز انسان به کلسیوم اشاره کرد که متخصصان را به راهکار هایی مثل دادن یارانه به شیر مجبور می سازد (نکته مهم در این است که کارشناسان پول شیر را مستقیم به افراد نمی دهند چرا که امکان دارد خرج مصارفی غیر شیر شود). نیاز های مقایسه ای نیز آن دسته از نیاز ها است که افراد در ارتباط با سایر افراد یا جوامع به آنها پی می برد و یا حتی به صورت کاذب ایجاد می شوند.

  • سعید هراسانی

برنامه ریزی توسعه و استفاده از فرصت ها

سعید هراسانی | پنجشنبه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۳، ۱۲:۰۳ ق.ظ

در ادامه مطالب گذشته در باره شرایط توسعه ایران، به الگوهای وابستگی و شرح مرکز- پیرامون پرداختیم. شرایطی که کشور های جنوب را در حالت تدافعی قرار داده و توانایی آنان را برای توسعه به حداقل خود می رساند. در چنین شرایطی برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه به فرایندی پیچیده تبدیل می شود که تنها بر روی برگه های کتاب قابل ارزیابی ساده است و در عمل می تواند وضعیتی بغرنج پدید آورد. این داستان برای کشوری مثل ایران که با حجم عظیم مشکلات ساختاری مواجه است به کابوسی برای برنامه ریزان توسعه تبدیل می شود.

همان طور که می دانیم الگو های وابستگی ما را به راهبرد جانشینی واردات و خودکفایی هدایت می کند؛ پدیده ای که ما را با عدم کارایی و بهروری حداکثری مواجه کرده و اگر اندکی سیاست های اشتباه و عدم توان کنترل قاچار بر آن مستولی شود، ما را با فاجعه و مرگ صنعت داخلی مواجه می کند. از جمله دلایلی که باعث می شود استراتژی جانشینی واردات به عنوان سیاستی ناکارآمد معرفی گردد، می توان به صرفه جویی های مقیاس، تجمیع، مزیت های نسبی، دامپینگ های اقتصادی کشور های رقیب توسعه یافته، هزینه های فرصت و غیره اشاره کرد.

  • سعید هراسانی

برنامه ریزی اجتماعی چیست؟

سعید هراسانی | دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۳، ۰۹:۴۸ ب.ظ

در ابتدای بحث برای مشخص کردن چیستی برنامه ریزی اجتماعی ابتدا باید یک خلط را تبیین نمود. در مرحله عملی و نظام هدفگذاری و تعیین مسیر با دو گام رو به رو می شویم که نام یکی سیاست گذاری اجتماعی است و در بالا دست قرار دارد، و گام دیگر برنامه ریزی است، که در ذیل سیاست گذاری می گنجد. حواله این گام ها به عرصه دانش و قرار دادن برنامه ریزی اجتماعی در ذیل سیاست گذاری یا به عبارت بهتر سیاست اجتماعی ما را با اشتباه منطقی مواجه می کند.

همانطور که در اکثر متون سیاست اجتماعی یافت می شود، برای سیاست اجتماعی پنج حوزه در نظر گرفته می شود: مسکن، آموزش، بهداشت، اشتغال و تامین اجتماعی. تمامی برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های داخل در این حوزه مربوط به علم سیاست اجتماعی می شود. سیاست اجتماعی آشکارا از هر طرف به رفاه مربوط می شود و موضوع بلا منازع آن درتمام محافل آکادمیک، رفاه اجتماعی است.

  • سعید هراسانی

شرحی بر اخلاق پورتستانی و روح سرمایه داری

سعید هراسانی | شنبه, ۱۶ فروردين ۱۳۹۳، ۰۶:۵۰ ب.ظ

وبر در کتاب اخلاق پروتستانی و روح سرمایه داری خود به تشریح چگونگی تاثیر پرتستانتیسم- به ویژه کالوینیسم- بر شکل گیری سرمایه داری می پردازد. خود وبر در پایان کتابش موضوع مورد بحث را اینگونه بیان می کند که یکی از عناصر بنیادی روح سرمایه داری جدید، بلکه همه فرهنگ جدید، یعنی شیوه زندگی عقلانی بر مبنای ایده شغل به عنوان تکلیف[Beruf]، از روحیه ریاضت کشی مسیحی زاده شد و این مطلبی است که بحث حاظر در صدد روشن ساختن آن بوده است.در واقع تمامی مباحث کتاب حول این محور می چرخد که چگونه نهضت اصلاح کلیسا به شکل گیری روح سرمایه داری کمک کرده است.

مباحث کتاب مسایل بسیار زیادی را بیان می دارد تا این معنی را برای خواننده روشن و سپس آن را اثبات کند. بنا بر این پس ارایه مقدمه ای ابتدا به تشریح روح سرمایه داری می پردازد که البته به سخن خودش تعریفی ابتدایی و تدقیق نشده است. گزاره هایی مثل: ایمان باید اثبات شود، مومن به خدا محل اجرای مشیت الهی است، کار به مثابه تکلیف است، انسان مومن در روی زمین به دنبال عظمت بخشیدن پروردگار است، نشان مورد لطف قرار گرفتن مومن در زمین مشخص می شود و ... همه و همه گزاره هایی هستند که به شکل گیری سرمایه داری کمک کرده و آن را پدید آوده است. البته باز هم خود نوسنده اقرار می کند که ما ابدا قصد نداریم مدعی این تز احمقانه و جزمی باشیم که معتقد است «روح سرمایه داری» ( کماکان به همان معنای موقتی که در بالا توضیح دادیم) فقط می توانست محصول برخی آثار نهضت اصلاح باشد یا اینکه سرمایه داری به عنوان یک نظام اقتصادی مخلوق نهضت اصلاح کلیساست.

  • سعید هراسانی

HARASANI.IR

سعید هراسانی | يكشنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۳، ۰۱:۰۷ ب.ظ



  • سعید هراسانی