وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

جامعه شناسی درگیری های خیابانی

سعید هراسانی | يكشنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۲۶ ق.ظ

 اشاره: در این یادداشت سعی بر آن شده است تا با استفاده از رویکرد های نظریه کنش متقابل نمادین، مردم نگاری، پدیده شناختی و اصول ساختاری پهن دامنه به تشریح و تفسیر درگیری های خیابانی بپردازیم. این نوشتار کوششی است ابتدایی از ترکیب عناصر ساختاریِ پهن دامنه و نظریات کم دامنه برای تفسیر موضوعات روزمره و اشاره به این نکته که برای تفسیر جامعه شناختی واقعیت ها، تعریف ها و رفتار های اجتماعی حتما نیاز به پذیرش یک رویکرد نیست و ضروری است برای یک تفسیر مناسب به ترکیبی از این موارد دست زد.

در بررسی درگیری خیابانی ابتدا باید به نحوه شکل گیری آن توجه داشت. علی الاصول انواع مختلف درگیری ها بدون پیش زمینه شکل نمی گیرد. البته این تجویز برای درگیری های خیابانی مصداق دارد، یعنی درگیری هایی که افراد حاضر در آن از قبل به هم شناخت نداشته باشند و یا شناخت آنان با نزاع حاضر ارتباطی نداشته باشد. این پیش زمینه می تواند روانی، اجتماعی و یا ترکیبی از هر دو باشد. برای مثال نزاعی را فرض کنید که در آن پیکارجو در نزاعی حاصل از شوخی بی جا شرکت می کند، عامل تقویت کننده در اینجا می تواند برگشت خوردن چک پیکارجو باشد. در اینجا پیش زمینه درگیری یک عامل روانی در پیکارجو بوده است. حال فرض کنید، درگیری در فضای یک گاراژ شکل گرفته و علت مشاهده پذیر آن امتناع یک راننده از دادن عوارضی باشد، اما اگر علت زمینه ای ساختار های اجتماعی حاکم بر جو گاراژ باشد که نگهبان را بی عرضه به حساب آورد، در این صورت پیش زمینه شکل گیری درگیری یک عامل اجتماعی است. وقص علی هذا...

  • سعید هراسانی

ایدئولوژی های فردگرا و جامعه گرا

سعید هراسانی | پنجشنبه, ۱۲ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۳ ب.ظ

اشاره:ایدئولوژی های سیاسی و فراگرد های اقتصادی حاکم بر آن همواره به عنوان عواملی تاثیر گذار بر جامعه و همچنین روند توسعه یک کشور شناخته می شده است. آنچه که بیشتر مورد تاکید است و در کانون توجه سیاست اجتماعی قرار دارد، ایدئولوژی های جامعه گرا- به خصوص مارکسیسم- و فردگرا- بخوانید سرمایه داری- به عنوان دو قطب یک پیوستار در این یادداشت مورد تحلیل و شرح واقع می شود.


هر یک از دو طرف این پیوستار به عنوان رویکرد هایی شناخته شده، علاقه مندان متعهد و نقادان جدی را در پی خود دارد. توجه اساسی ای به این دو نظام حکومت داری که مبتنی بر نگاه هایی ایده شناسی- اقتصادی هستند، شده است. این نکته امر غریبی نیست، در واقع این دو الگو تا اندکی پیش به عنوان تنها نظام های حکومت داری جهان ما شناخته می شدند، پس از سقوط شوروی هر چند الگوی جامعه گرای افراطی کمونیسمی در حوزه عمل منزوی شد، اما این دیدگاه در عرصه دانشگاهی هنچنان قدرت خود را حفظ کرده و به عنوان نظریه ای کشنده محسوب می شود که دانشجویان زیادی را به خود جلب می کند.

در این مقال قصد آن نیست تا مبانی نظری این اندیشه ها را واکاوی کنیم- هر چند امری دوستداشتنی و ضروری است، بلکه می خواهیم در شرایط واقع جهان هستی به روند ها و پیامد های این مدل ها بپردازیم. در واقع قصد دارم، تا یک نگاه مختصر از شرایط حاکم بر این دو نظام ایده شناسانه ارایه کنم تا ضروریات توجه به این دو نظام حکم رانی و نقص های آن را به زبانی روشن بیان دارم.

  • سعید هراسانی

پنجره جمعیتی، توسعه و سیاست های افزایش موالید

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۴ تیر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۲ ق.ظ

اشاره: پس از سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره نیاز به افزایش موالید و ملغی شدن سیاست های منفی(کاهش نرخ موالید) کنترل جمعیت تحلیل های بسیاری درباره درستی یا نادرستی این سیاست ارایه گردید. در این مجال سعی بر آن است تا به توضیح مختصری در این رابطه بپردازم.

ابتدایی ترین توضیح درباره چرایی طرح سیاستی جدید تهدیدی بود که به عنوان پیری جمعیت شناخته می شود، آنچه که به لحاظ تخصصی «طلوع خاکستری» نامیده می شود. بر این اساس ترس از پیری جمعیت و مشکلات و مسایل تبعی آن مثل افزایش سرمایه مورد نیاز برای حفاظت از سالمندان و همچنین رشد اساسی بار تکفل (یا نسبت بستگی)- یعنی هر فرد شاغل علاوه بر خود چند نفر دیگر را باید از لحاظ اقتصادی تامین کند و کاهش نیروی کار فعال و بنابراین صدمه به اهداف توسعه ای و ... سیاست های مثبت کنترل جمعیت اعمال شد. تا آنجا که حتی درس های تنظیم خانواده که اساسا پایه علمی و بهداشت روابط جنسی داشت حذف و اخلاق خانواده یا مثل آن جایگزین شد که بر مبنای شریعت اسلامی استوار بود.

  • سعید هراسانی