وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

راحت ترین همیشه بهترین نیست!

سعید هراسانی | يكشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۱:۱۶ ق.ظ

انقلاب همیشه برای همه راحت ترین کار ممکن بوده است! شاید با خود بگوید عجب سخن مضحکانه ای، اما این چیزی از واقعیت کم نمی کند. وقتی در شوش از مردم درباره معتادین می پرسیدم راه حلشان انداختن آنها در دریای نمک بود! وقتی از یک معمار درباره تغییر دکراسیون خانه ای قدیمی سوال بپرسی، جوابش تخریب یک دیوار و یکسره کردن سالن و پذیرایی است! زمانی که از آخوندی درباره مضرات ماهواره بپرسی، جوابش قطع کردن دیش است! آری همیشه پاسخ های انقلابی راحت ترین پاسخ بوده است! از کوچک ترین مسایل تا بزرگ ترین مسایل، از عام ترین مردم تا متخصص ترین آنها همواره در پی انقلاب هستند!


روندهای اجتماعی به سبب پیچیدگی های اساسی آن همواره از حوزه هایی بوده است که پر از نظریه های انقلابی بوده است و مارکسیست ها پیشقراولان انقلاب بوده اند! چه دلیلی بهتر از اینکه انقلاب ساده ترین کار است؟! نابرابری وجود دارد؟ انقلاب کن و برابر کن! زیست جهانمان در حال موت است؟ انقلاب کن و محیط زیست را نجات بده! در خانه با همسرت مشکل داری؟ انقلاب کن و زندگیت را نجات بده!


مسئله چپ ها چیست که تمام راه حل هایشان به انقلاب می رسد؟! پیچیدگی فرایندهای اجتماعی و تودرتو بودن روابط متغیرهای اجتماعی همیشه سبب میشود مجموعه ای در هم تنیده از مسائل ناشی شود که تغییر در هر عامل به زنجیره ای از تغییرات منتج می شود. این مسئله در نهایت سبب می شود این مجموعه به ساختی تبدیل شوند که افراد احساس کنند در مقابل آن تاب مقاومت ندارند و نام آن را ساخت اجتماعی بگذارند. ساختی که ورای از مجموعه افراد است و عامل بیرونی محسوب می شود. چنین مواجه ای با واقعیت در نهایت دو راه برای ما می گذارد، یا تسلیم ساختار شویم و محافظه کار نام بگیریم و هرگونه مقابله با ساختار را سبب وخامت بیشتر اوضاع ببینیم و یا اگر در فکر مقابله هستیم، به فکر براندازی کل ساختار و ایجاد ساختاری جدید بیوفتیم! همانطور که می بینیم راحت ترین کارها را انتخاب کرده ایم! اما چه کسی است که نداند راحت ترین کار لزوما درست ترین نیست؟!!!


 دو نکته مهم این است که اولا انقلاب ها معمولا منشا ای خارج از عوامل درگیر در قدرت دارند، این امر همان چیزی است که این افراد را به انقلاب سوق می دهند چرا که اولا این افراد هیچ آگاهی نزدیکی از واقعیت ها نداشته و تنها در عالم خیال نظام نوینی برای خود پی میریزند و سپس آنکه نتیجه هیچ انقلابی آنچه انقلابیون خواهان آن بوده اند نشده، چرا که روندهای اجتماعی همواره همچون فرزندهای ناخواسته بوده اند!


برای دیدن یادداشت در تلگرام اینجا کلیک کنید.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی