وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۳ ثبت شده است

گزارشی از شرکت پلی اکریل ایران

سعید هراسانی | شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ب.ظ

 

اشاره: کارخانه الیاف مصنوعی یا پلی اکریل اصفهان با کادری دو هزار نفره به عنوان یکی از صنایع استراتژیک ایران محسوب می شود. این کارخانه تحت لیسانس دوپان آمریکا مشغول به فعالیت شد. در این یادداشت قصد دارم تا گزارشی موردی از بازدید این کارخانه ارایه دهم.

این مجتمع تولیدی سه کارخانه پلی استر و اکلیریک قدیم و جدید را شامل می شود. آنچه در اینجا می خوانید بر اساس گفته های متخصصین شرکت پلی اکریل ایران است. مواد خام اساسی این کارخانه از کارخانه ها و پتروشیمی اصفهان تهیه می شود و الیاف های تولیدی آن که برای انواع پارچه، فرش، پتو و غیره (بسته به زخامت الیاف)مناسب است، به سرتاسر کشور و کشور های همسایه ارسال می گردد. با این حال مقدار قابل توجهی از آن نیز در صنایع نساجی اصفهان به مصرف می رسد. به نظر می آید بر اساس اطلاعات آورده شده، این کارخانه توانسته است به اهداف مورد انتظار از قطب های رشد رسیده باشد؛ چرا که پیوند های پیشین و پسین در این کارخانه و صنایع تابعه آن بر قرار است. از طرف دیگر از مشاهدات نیز مشخص شد که بیشتر کارگران کارخانه اصفهانی هستند.

  • سعید هراسانی

علم اجتماعی از نگاه دورکیم و اثر کلاسیک خودکشی

سعید هراسانی | يكشنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۶:۵۲ ب.ظ

_____________________________________________________________________

اشاره: مطالعه آثار جامعه شناختی مستلزم آن است که روش پدید آورنده اثر در مطالعه مسایل اجتماعی روشن گردد. این امر علاوه بر اینکه ما را نسبت به دیدگاه نویسنده روشن می سازد، ما را در فهم بهتر موضوع مورد مطالعه نیز یاری می رساند. بر همین اساس در این یادداشت روش تحقیق جامعه شناس کلاسیک امیل دورکیم را بررسی نموده و با تشریح اثر کلاسیک خودکشی به تحلیل آن می پردازیم.

_______________________________________________________________________

زمانی که می خواهیم آثار هر شخصی را بررسی کرده و روش کار در آن را مشخص کنیم، گام اولیه تشریح اصول آن اندیشمند می باشد. اگر می خواهیم آثار کارل مارکس را تحلیل کنیم، باید بدانیم رابطه اجتماعی و دیالکتیک تاریخی چه می گوید، چرا که آثار وی بر این بنیان است و هر اندیشمند دیگر به همین سیاق. برای بررسی خودکشی دورکیم هم به نظر می آید ابتدایی ترین کار تحلیل واقعیت اجتماعی باشد. بنا بر این در اول بحث به تشریح واقعیت اجتماعی پرداخته و سپس بر همین مبنا روش کلی کار دورکیم را مشخص می سازیم. بر پایه همین روش کار کلی نهایتا به تحلیل کتاب خودکشی وی خواهیم پرداخت.

اساس اندیشه دورکیم بر یک بنیاد ساختی بود. وی برای تحلیل یک امر اجتماعی به سراق احوالات درونی افراد نمی رفت، بلکه این تحلیل را در میان واقعیت های ماقبل آن جستجو می کرد. در واقع بر اساس تحلیل دورکیم در قواعد روش وی واقعیت اجتماعی را به مثابه یک امر بیرونی در نظر می گرفت که نه تنها در افراد نیست، بلکه در جمع افراد هم نمی توانست باشد. این واقعیت های اجتماعی عنصری فراتر از همه افراد و زمان ها بود. این مفهوم شباهت شدیدی با همان وجدان جمعی دارد. در نظر او «واقعیت های اجتماعی از چنان قدرت وادارنده ای برخورداند که بر فرد و اراده فردی تحمیل می گردند (نک. قواعد روش جامعه شناسی).» وی برای تفهیم امر اجتماعی مثال های واضحی را بیان می دارد و می گوید که مشخصات آب همچون سیال بودن و ... در هیچکدام از عناصر سازنده آن ( اکسیژن و هیدروژن) نمی باشد و فقط در ترکیب آن می باشد.

  • سعید هراسانی

جامعه مدنی، خانواده مدنی

سعید هراسانی | شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۰۶ ق.ظ

جامعه مدنی یکی از مفاهیمی است که همانند مشارکت هم هدف توسعه و هم وسیله نیل به توسعه است. البته این دو مفهوم ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند و به عبارتی می توان گفت که هم نیاز یکدیگر هستند. جامعه ای که اعضای آن مسئولیت پذیر بوده و در فضای عمومی موجود به تصحیح نظام اجتماعی پرداخته و کمکیار دولت است. مفهومی قابل تامل که می توان گفت دوای درد مشکلات فعلی ایران است.

در این میان واژه خانواده مدنی حکایتی دیگر دارد. خانواده مدنی سنخی از خانواده است که دکتر جلایی پور در کتاب جامعه شناسی ایران به آن اشاره می کند. در واقع این مفهوم به عنوان پیوست فصل وضعیت زنان در ایران شناخته می شود و جلایی پور از آن دفاع می کند. قبل از شرح خانواده مدنی که برای من بیشتر تقلیدی از جریان حرکت وضعیت دموکراسی سیاسی به سایر حوزه ها تا خانواده است، لازم می دانم به نظر دکتر جلایی پور در رابطه با وضعیت زنان اشاره نمایم. وی شرایط زنان در ایران را تبعیض آمیز دانسته و با تبیین اصول فمنیسم ( به عنوان خواستار برابری زنان با مردان) و فرعی دانستن برخی گزاره های آن مثل «آزادی بدن» به فعالان این عرصه توصیه می کند تا از بکار بردن واژه فمنیسم نهراسند.

  • سعید هراسانی

شرحی بر چرایی عدم انصراف مردم از طرح هدفمندی یارانه ها

سعید هراسانی | پنجشنبه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۱۲:۲۸ ب.ظ

پس از ثبت نام هفتاد و سه میلیون نفر  در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها و انصراف حداقلی مردم از دریافت در این مرحله گمانه زنی ها و تحلیل هایی برای تبیین چرایی این موضوع مطرح شد. نظراتی مثل پشت کردن مردم به دولت، بی اعتمادی آنها به دولت (بخوانید حکومت) و غیره بیان گردید، نظراتی که بیشتر آن که بار تحلیلی داشته باشد، تخریبی بود. در این یادداشت نیز قصد داریم تا با ارایه یک چارچوب نظری به تبیین کلان و جامعه شناختی این موضوع بپردازیم.


برای خواندن ادامه مطلب اینجا کلیک کنید.

  • سعید هراسانی