وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در مهر ۱۳۹۲ ثبت شده است

سنت به مثابه آداب و رسوم

سعید هراسانی | سه شنبه, ۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۷ ب.ظ

در تاریخ شکل گیری جهان صنعتی و همچنین مدرنیته و پست مدرنیته همواره این رویکرد وجود داشته که به سنت در معنای آداب و رسوم،به عنوان عنصری مقابل خردمندی حمله شود. در تبیین این موضوع که آیا حفظ آداب و رسوم امری نیک است یا بد، ارایه یک تعریف راه گشا است. همان طور که می دانیم سنت ریشه در فرهنگ دارد و فرهنگ نیز آن دسته از جنبه های جوامع بشری است که آموخته می شوند و سنت نیز آن بخش از فرهنگ است که به دلیل کارکردش در جامعه و زندگی روزمره به شکل آداب و رسوم تجلی می یابد.

  • سعید هراسانی

رواقی گرایی و دولت در قرون وسطی

سعید هراسانی | دوشنبه, ۲۲ مهر ۱۳۹۲، ۰۷:۱۶ ب.ظ

در واکاوی تاثیر فلسفه رواقی بر نظریه دولت در قرون وسطی، ارایه ی یک تصویر از اندیشه ی رواقی ضروری می نماید. در نظام رواقی نیروی عقلانی و اخلاقی تازه ای پدید آمد، آنان به اصلی پرداختند که در تاریخ اندیشه اخلاقی و سیاسی و دینی نقطه عطف مهمی به شمار آمد. آنان به ایده آل افلاطون و ارسطو از عدالت، مفهوم کاملا تازه ای افزودند: مفهوم برابری بنیادی انسان ها! در تبیین این امر توجه به تقابل اندیشه ی رواقی با اندیشه ی ارسطو و افلاطون و نحوه تکوین آن اهمیت دارد. همانطور که می دانیم، افلاطون عدالت را «تساوی هندسی» تعریف کرده بود. هر کسی در زندگی مشترک المنافع سهمی داشت ولی سهم افراد به هیچ وجه مساوی نبود. عدالت با تساوی حقوق یکی نبود. دولت افلاطونی به هر کس و هر طبقه اجتماعی کار تخصیص یافته اش را در کار مشترک واگذار می کند، اما حقوق و وظایف افراد و نیز طبقات مختلف اجتماعی بسیار متفاوتند. همچنین ارسطو نیز از مرد شهروند آزاد ثروتمند سخن به میان می آورد و گروه کثیری از افراد را از عرصه سیاست به دلیل عدم سرشت مناسب محروم می سازد.

  • سعید هراسانی

گونه شناسی نفاق

سعید هراسانی | دوشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۱۵ ب.ظ

نفاق

یکی از تقسیم بندی های اساسی قرآن کریم طبقه بندی افراد به سه گروه تقوا پیشگان،کافران و منافقان می باشد که اگر بخواهیم آن را به زبان علمی بیان کنیم میتوان از سه گروه همنوا،نا همنوا و هم نوانما نسبت به ارزش ها و هنجار های اجتماعی نام برد.

در ارائه تعریف  از «همنوا نما» یا منافق می توان دو رویکرد را در پیش گرفت.نخست آنکه از منافق به عنوان شخصی یاد کرد که در مقابل جامعه قدرتمند خود دست به تزویر میزند و رویه ریا پیش میگیرد.اما در رویکردی دیگر می توان آن را تضاد در اندیشه و عمل، منتج از عدم درونی شدن ارزش ها و هنجارهای مسلط در جامعه دانست.

...

  • سعید هراسانی

معرفی کتاب(تلما)

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۱۰ مهر ۱۳۹۲، ۰۱:۵۱ ب.ظ


تلما

تلما نام رمانی است از ماری کرلی، نام اصلی وی مری مک کی بود. ماری اصالتا اسکاتلندی بود لاکن در پس از مدتی به فرانسه سفر نمود.

تلما رمانی است ظریف که حاوی معانی دقیقی بوده و مطالعه آن فرصت زیادی را نمی طلبد. ماری در این رمان، داستان زنی هنرمند را روایت می کند که در تئاتر به ایفای نقش می پرداخت، این دختر که همان تلما است با پسری ازدواج میکند اما احساساتی را در خود میبیند که از منشا آن خبر ندارد، این ماجرا ادامه پیدا میکند تا اینکه ماری برای بازی در یک نمایش بزرگ به نیویورک میرود و با زنی آشنا می شود، در اولین دیدار با این زن( همان کارگردان نمایش) احساسی عجیب در وی شکل می گردد و متعاقب آن از طبع همجنس خواهانه خود مطلع میگردد...

توجه به این نکته ضروری است که هرچند مترجم در اول کتاب از همجنس خواهی این زنان با عنوان منجلاب یاد می کند، لاکن خود نویسنده از آن با عنوان عشق(حتی عشق پاک) و خواستی غریزی یاد میکند و عشق این دو زن را چنان پاک و واقعی نشان میدهد که خواننده دچار ابهام و سر درگمی می شود.

  • سعید هراسانی

اقتصاد وارونه؛ تاثیر نفت بر اقتصاد، حاکمیت و جامعه ایران

سعید هراسانی | دوشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۷ ب.ظ


اقتصاد نفت

اکنون که بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، دیدگان جهانیان، منتظر نظاره ثمره این نهضت مردمی هستند. اما اگر رشد نظام ایدئولوژیک و نگاه نوین ایران به نظم جهانی را کنار گذاشته و نعمات بی دریق ایزد منان به این نهضت مردمی در خدمت اسلام را نادیده بگیریم، و با دیدی اقتصادی به این سیستم توجه کنیم، سستی و بی بنیادی پایه های این اقتصاد وارونه را مشاهده می نماییم.

انقلابی چنین فره مند که نظام سلطه جهانی را به پیشرو فرا میخواند، و خواستار تغییر این نظم جهانی به سرکردگی استکبار بزرگ، و نظام بی ریشه سرمایه داری است و با تخاصم این دشمن قدر مواجه می باشد و همواره زیر شدیدترین تحریم ها قرار دارد، شایسته نیست از اقتصادی چنین ضعیف و متضاد با بدیهی ترین قوانین طبیعی و بشری،داشته باشد.

آنچه که در این مختصر مقاله به دنبال پرداختن به آن هستیم، مشخص نمودن یکی از ریشه ای ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران بعد از انقلاب و به تصویر درآورن تبعات این مشکل بزرگ چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه اجتماعی می باشد. و در نهایت امر نیز راهکاری هر چند ناپخته و خام در اختیار خواننده قرار می دهد.

برای دریافت PDF متنی اینجا کلیک کنید

  • سعید هراسانی