وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در دی ۱۳۹۲ ثبت شده است

برنامه ریزی رفاه و شهروند فعال

سعید هراسانی | يكشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۳۴ ب.ظ

گسترش حوزه های ورود دولت ها در جهان امروز به امری ضروری تبدیل شده است. این امر در کنار تلاش برای کوچک سازی دولت ها بوده و نتیجه آن یک تضاد بین کارویژه های دولت است. در کنار این ها بر هیچ آگاهی پوشیده نیست که در دنیای امروز ما دنیایی یک پارچه، ریسکی و پیچیده است و توان پیشبینی امور را از کف دولت ها رهانیده است. این امر دولت ها را در کلیه برنامه ریزی های رفاهی با مشکل مواجه ساخته است. در این یادداشت قصد دارم تا به این پیچیدگی ها پرداخته و ایده های را برای عبور از آن بپرورانم.

علاوه بر خاصیت ارگانیک جوامع امروز که به قول دورکیم نه به صورت مکانیکی-فیزیکی بلکه به صورت شیمیایی (ترکیب متغییر های پیچیده با یک دیگر) قابل بحث است، باید یکپارچه شدن جامعه جهانی و شکل گیری شهروند جهانی را باید مزید بر علت دشوار شدن فرایند برنامه ریزی دانست. جدای از این شهروند انعکاسی به تصمیمات دولت و بیم و امید های حاصل از آن واکنش نشان داده و روابط پدرسالانه حکومت با خود را نمی پذیرد. همچنین ریسک های خود ساخته ( ن.ک: جهان رها شده) و شهروند انعکاسی در مقابل پیامد های این برنامه ها پاسخ می طلبد و دولت را به حال خود رها نمی سازند. در کنار اینها دموکراتیزه شدن جوامع و آزادی های فردی خود مشکل دیگری ایجاد کرده است.

  • سعید هراسانی

نقدی بر برنامه ریزی اجتماعی و رفاه

سعید هراسانی | سه شنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۱۵ ب.ظ

در این یادداشت قصد دارم تا به نقد رشته برنامه ریزی اجتماعی و رفاه در ایران بپردازم. این مبحث را از آنجا شروع می کنم که در تهیه یک گزارش برای دانشکده در خلال بحث با مخاطبم به این سخن رسیدیم که من عنوان برنامه ریزی اجتماعی را برای این رشته قبول ندارم و نام مناسب این رشته سیاست گذاری اجتماعی می باشد. وی در برهان سخن خود به این نکته اشاره می کرد که اصلا در منابع انگلیسی رشته ای با این عنوان وجود ندارد، حال آنکه تنها در دانشگاه اکسفرد نیز می توان رشته هایی با عنوان Development, Social Policy and Planning و یا Urban policy and planning و غیره را پیدا نمود. این در حالی است که در مجلات معتبر بین المللی نیز از عنوان مقالاتی چون «مطالعه برنامه ریزی اجتماعی» استفاده شده است.

علاوه بر این محتوای رشته ای چون برنامه ریزی اجتماعی با سیاست گذاری اجتماعی تفاوت فاحشی دارد. اگر در سیاست گذاری اجتماعی مباحث اساسی حول محور رفاه می چرخد، این موضوع تنها بخشی از حوزه ورود برنامه ریزی اجتماعی می باشد. برنامه ریزی اجتماعی با متمرکز شدن بر پرورش متخصصان برنامه ریزی به دنبال هدفی متفاوت از رشته سیاست گذاری است. واحد هایی چون برنامه ریزی شهری، برنامه ریزی روستایی، ارزیابی پروژه، اقتصاد توسعه، برنامه ریزی منطقه ای، حقوق کار و دیگر واحد های مشابه تاکیدی بر عملگرا بودن این رشته می باشد. البته واحد هایی چون سیاست گذاری اجتماعی، تامین اجتماعی، زنان و سیاست اجتماعی، جامعه شناسی اوقات فراغت و بسیاری واحد های مشابه دیگر این گزاره را قوت می بخشند که برنامه ریزی اجتماعی همان سیاست گذاری اجتماعی می باشد.

  • سعید هراسانی

شهر اسلامی-ایرانی

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۴ دی ۱۳۹۲، ۰۶:۴۱ ب.ظ

در سال های اخیر مفهوم شهر اسلامی-ایرانی بحث داغ پژوهشگران شهر سازی، معماری و علوم اجتماعی بوده است. به عبارت کلی تر دهه گذشته تمام مفاهیم با پسوند اسلامی مواجه گردیده، و شهر نیز از آن مستثنی نیست. در این گذار پژوهشگران حوزه علوم اجتماعی به دنبال ارایه یک تعریف مناسب و صورتبندی شده از شهر اسلامی-ایرانی هستند.

در این میان، نویسنده بر آن است تا به این سوال پاسخ دهد که آیا اساسا مفهومی به با عنوان «شهر اسلامی-ایرانی» قابل تحقق است؟ آنچه در حال حاضر بی پاسخ مانده این است که اصلا منظور ما از شهر اسلامی چیست؟ در منابعی که من مطالعه کرده ام، هیچ تعریف واضح ای از شهر اسلامی نشده است و در بیشتر موارد ابعاد آن توضیح داده شده است. رحیمی در همین رابطه گفته است:

چهره کریه فقر، بی عدالتی، آلودگی، بی خانمانی، آموزش و بهداشت غیر مناسب، ترافیک و ده ها مشکل دیگر در بسیاری از شهر های کشورهای اسلامی، برازنده این دین الهی نیست و در عرصه جهانی، چهره اسلام را مخدوش کرده است. لذا، برای رسیدن به شهری پایدار و اسلامی، لازم است کشورهای اسلامی در ساخت مرفولوژیک ] ریخت شناسانه [ شهر های خود تجدید نظر کرده، مسائلی چون انسان گرایی، اندیشه گرایی، پیشرو گرایی، معنویت و اخلاق، جهت گیری های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، فیزیکی و محیطی را در راستای انسان شناسی، و سرانجام، خداگرایی و آخرت گرایی مد نظر قرار دهند.1

همانطور که ملاحظه می کنید، سخن از آرمانی است که ما را به شهر های توحیدی می رساند، ولی شاخص هایی که معرفی می شود ریشه در نظریات موجود دارد، مفاهیمی مثل پایداری، انسان گرایی، اندیشه گرایی و غیره که اگر چه ماهیتی اسلامی دارند، اما منشا غیر اسلامی و بیشتر انسانگرایانه غربی دارند.

  • سعید هراسانی