وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۲ ثبت شده است

معرفی کتاب(کمدی الهی)

سعید هراسانی | سه شنبه, ۲۶ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۷ ق.ظ

کمدی الهیکمدی الهیکمدی الهی

سلام

در این پست قصد دارم تا سه گانه دانته آلیگیری رو برای شما معرفی کنم، سه گاانه کمدی الهی دانته که از دوزخ شروع شده، از مرحله برزخ می گذرد و نهایت امر به بهشت ختم می شود. از محتوای متن چنین بر می آید که نویسنده در دهه سوم زندگی خود را در یک جنگل تاریک می بیند که او را از حقایق امور بازداشته و وی را در هوای نفس خویش غرق کرده است. کتاب نیز از همین جا شروع می شود. دانته در ابتدای این سفر با ویرژیل هم گام می شود. ویرژیل شاعری است که دانته علاقه بسیار زیادی به وی داشته و از سبک وی استفاده می کرده است.و در این داستان ویرژیل نماینده عقل و خرد انسانی می باشد. روح ویرژیل از برزخ نزول کرده ودر دوزخ به کمک و راهنمایی دانته می آید و وی را تا اواسط برزخ هدایت می کند لاکن پس از آن بئاتریس که گفته می شود دانته عاشق وی بوده و یکی از داستان های عاشقانه سوزاننده ایتالیا نیز همین می باشد، هدایت  وی را بر عهده می گیرد. بئاتریس نیز در این شبه رمان که من آن را مثنوی می نامم نماینده عشق و رحمت الهی می باشد.

خواننده باید توجه داشته باشد که این داستان سراسر پر است از سمبل های مختلف که درک آنها نیاز به تاملی فراوان داشته و بنا بر این مطالعه این هزار و هفتصد صفحه بسیار بیشتر از سایر رمان ها و داستان ها زمان هزینه می برد لا کن از نظر بنده ارزش این هزینه را دارد.

  • سعید هراسانی

ویرانه های زیبا

سعید هراسانی | يكشنبه, ۲۴ شهریور ۱۳۹۲، ۰۲:۱۱ ب.ظ

مقاله پیش رو تلاشیست در جهت شناخت صحت محتوای سفر نامه پیر لوتی که در ایران با نام "به سوی اصفهان " شناخته می شود. این امر به این دلیل اهمیت یافته که یکی از منابع مهم شرق شناسی را سفرنامه ها تشکیل می دهند و آگاهی از طرز فکر ها، نگاه ها، ارزش ها و برخورد های برای تایید صحت محتوای سفرنامه آنها و استفاده از آن به عنوان یک منبع شرق شناسی، و مسلما بیشتر ایران شناسی لازم و ضروری می باشد.

شاید در نگاه اول نیاز به درک صحیح سفرنامه ها برای شرق شناسی از نظر خواننده بی ربط به نظر آید لکن با توجه به دو مفهوم امیک و اتیک- شناخت از بیرون و درون- هم ارزش این منابع روشن می شود و هم درک صحیح از آن.

این مقاله به عنوان کارنوشت در درس تاریخ اجتماعی ایران-دکتر جوادی یگانه- ارایه گردیده است.

 

برای دریافت PDF متنی اینجا کلیک کنید.

  • سعید هراسانی

برنامه ریزی اجتماعی چیست؟

سعید هراسانی | شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۲، ۱۰:۳۱ ق.ظ


همیشه جوامع به دنبال  این هستند که وضع موجود خود را تکامل ببخشند و به وضع بهتری برسند واین تغییرات در جنبه های مختلف سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و .... کاربرد دارد.
فرد همواره بدنبال این است که پایگاه اجتماعی خود را ارتقاء ببخشند . در یک روندی هنجارهای اجتماعی شکل می گیرد و تبدیل می شوند به آداب و رسوم و سنت ها و قواعدی که جامعه به طور خودکار اجرا  می شود . ممکن است در یک فرآینددیگری هنجار به ضد هنجار تبدیل می شود . بنابراین اگر دخالتی نداشته باشیم ، این اتفاقها خودبه خود نمود بیرونی پیدا می کند و عوارض جانبی در قسمتهای دیگر جای خودش را نشان می دهد.
 درنتیجه ما دونوع تغییر داریم ، یکی برنامه ریزی شده ودیگر تغییر برنامه ریزی نشده ، برای جلوگیری از عوارض این تغییرات  برنامه ریزی امجام می شود ، که وظیفه برنامه ریزان اجتماعی ،مدیریت تغییرات اجتماعی است وباید راه حل ارائه شود برای مثال برنامه ریزان توسعه منطقه ایی که به توسعه کشاورزی منطقه می پردازند بدلیل تغییر نوع شیوه ، روند زندگی در آن منطقه هم عوض می شود . اگر برنامه ریزان اجتماعی این تغییر را مدیریت نکنند ، نهادی فرهنگی جامعه توسعه پیدامی کنند ولی سازماندهی نشده ، دو نگاه وجود دارد که یک عده اعتقاد دارند برناه ریزی اجتماعی هدف است و نگاه دیگری  برنامه ریزی اجتماعی را وسیله است .

  • سعید هراسانی