وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۲ ثبت شده است

ایران، توسعه، غرب

سعید هراسانی | دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۰۰ ب.ظ

زمانی که می خواهیم در رابطه با توسعه و توسعه یافتگی صحبت کنیم، باید خیلی مراقب باشیم. اول از همه باید توسعه را تعریف کرد که خودش یک کار دشوار است اما به هر حال ما یک تعریف از آن می آوریم که آشنایی مقدماتی نسبت به آن بدست آید. هنری برنستاین می گوید:«توسعه به معنای دستیابی به پیشرفت اقتصادی و اجتماعی از طریق دگرگون ساختن شرایط توسعه نیافتگی (بازده تولید پایین، رکود و کسادی، فقر) در کشور هایی است که با عناوین و القاب گوناگون مثل فقیر، توسعه نیافته، کم توسعه یا در حال توسعه به آنها اشاره می شود.»1

همانطور که می بینید، دیگر در تعاریف توسعه سخن از رسیدن به حد خاصی از سواد، بهداشت، امید به زندگی، درآمد سرانه و در عبارت کلی تر «رفاه» نیست. بلکه سخن از خارج شدن از وضع موجود است. البته این به معنای در نظر نگرفتن ایتم های مطرح شده نیست؛ بلکه منظور اصل قرار گرفتن یک هدف است. به هر نحو امروز ایران به عنوان کشوری جهان سومی2 یا در رده کشور های جنوب شناخته می شود و نخبگان و مردم آن قصد دارند تا از آن خارج و کشوری توسعه یافته شناخته شوند.

  • سعید هراسانی

واقعه اجتماعی از نگاه امیل دورکهایم

سعید هراسانی | يكشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۲، ۰۵:۳۹ ب.ظ

در تشریح این جمله از دورکهایم که « این علم (جامعه شناسی) تنها روزی می توانست به وجود آید که احساس شود که پدیده های اجتماعی هر چند مادی نیستند ولی اشیای واقعی و مستلزم مطالعه اند.» ابتدا باید مفهوم واقعه اجتماعی را از نظر دورکهایم به دست دهیم. در واقع باید ببینیم که وقتی دورکهایم می گوید شی واقعی، منظور او از شی چیست؟ وی می گوید: « شی هر موضوع معرفتی است که طبعا با عقل تداخل پذیر نیست؛ شی امری است که با شیوه ساده تجزیه و تحلیل روحی نمی توان به تصویر دقیق و درستی از آن دست یافت ...»1. در این تعریف یک نکته بسیار روشن است و آن اینکه از نگاه دورکهایم، علم جامعه شناسی، علمی نیست که آن را با فلسفه عمومی یکی بدانیم. یعنی برای شناخت صحیح از جامعه با استدلال محض عقلی نمی توان کاری را پیش برد.

به زبان ساده گفته دورکهایم در رابطه با پدید آمدن جامعه شناسی به این نکته اشاره دارد که علم جامعه شناسی تنها زمانی می توانست شکل بگیرد که ما به آن از خارج و به مثابه چیزی فراتر از امری فردی و درونی نگاه کنیم. وی برای این نشان دادن صحت این مطلب مثال های فراوانی می آورد و همچنین تعریف مفصلی از واقعه اجتماعی و تمایز آن از سایر حوزه ها بیان می دارد.

  • سعید هراسانی

جامعه شناسی هویت؛ مورد: « شهر من؛ دامغان» اثر مجتبی نادعلی زاده.

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۱۳ آذر ۱۳۹۲، ۰۲:۱۰ ب.ظ

ابنا بشر همواره خود را به هویتی1 که برای خود ساخته اند، ارجاع می دهند. هر چند انتصابی لاکن محل زندگی هر فرد، یکی از پایه های اساسی وی برای معرفی خود می باشد: « من دامغانی هستم!»، «شما از کجایید؟» و سوالات متداول دیگر، محتوایی مناسب برای شروع یک گپ می باشد، و به عبارتی ساده تر در شروع روابط، زمانی که ما نمی توانیم وارد جزئیات هویتی طرف مقابل شویم، از چنین سوال هایی شروع می کنیم. توجه داشته باشید که هویت افراد بستری برای شروع یک مکالمه نیست، بلکه فرایندی است که هسته اصلی فرد را تشکیل می دهد و بعد اجتماعی هویت هسته اصلی فرهنگ مشترک اجتماع او نیز است.2 در کنار اینها عده ای ممکن است به دلایل متفاوت از جمله ارضا نشدن از هویت مکانی3 خود و یا تحقیر شدن به سبب انتصاب به آن مکان و غیره از این وجه هویتی خود فرار کنند. این امر از آنجا نشات می گیرد که هویت های اجتماعی وضعیتی شکننده دارند. شکنندگی آنان ناشی از ایده آل گرا بودن آنها می باشد و بنا بر این زمانی که با واقعیت رو به رو می شوند، در وضعیت تضاد با آن قرار می گیرند.4 با این حال اکثر افراد جامعه به شهر و مکان زیست خود احساس تعلق می کنند.

در کنار تمام آنچه گفته شد، پدیده جهانی شدن5 تعلق افراد به محل زندگی خود را تحت تاثیر قرار داده و مفهوم جهان وطن6 را بسط داده است. این وضعیت با تمام مزایایی که دارد، به نوعی احساس مسئولیت و تکلیف افراد به مکان زیستشان را کمرنگ کرده و بیم بی تعهدی شهروندی را پدید آورده است. چرا که حول محور هویت گروهی، فرهنگ نیرومند حمایت و پشتیبانی رشد می کند.7 البته توجه به این نکته نیز ضروری می باشد، زمانی که فرد هویت مکانی خود را از دست می دهد، بی هویت نمی شود بلکه خود را شهروند جهانی8 می یابد لاکن به هر نحو، تعهد وی به زیست بومش را از دست می دهد. این حالت زمانی که متعلقات فراوانی جدا از تعلقات زیست مکانیش بدست آورد تشدید می شود.

  • سعید هراسانی

نظام قشر بندی در عهد ساسانی و دوره اسلامی

سعید هراسانی | سه شنبه, ۱۲ آذر ۱۳۹۲، ۰۷:۲۰ ب.ظ

سلام؛ فایلی که برای دانلود گذاشتم مربوط می شه به کنفرانس درس جامعه شناسی قشربندی اجتماعی. موضوع کنفرانس در رابطه با نظام قشربندی در عهد ساسانی و اسلامی می باشد. من در این پاور پوینت ابتدا نظام قشر بندی در عهد ساسانی رو توضیح دادم و سپس نظام قشر بندی دوره اسلامی را آوردم.

البته در مورد نظام ساسانی جنبه توصیفی غلبه دارد و در دوره اسلامی جنبه نظری و تحلیلی. در کنار اینها توضیحی هم در رابطه با تحول قشربندی از عهد ساسانی به دوره اسلامی آوردم که مبتنی بر ده فرض احمد اشرف می باشد.

علاوه بر پاور پوینت، سه مقاله دیگر هم از اشرف، فاضلی پور و دیگران گذاشتم تا کسایی که دوست دارند مطالعه بیشتری داشته باشند، استفاده کنند.


برای دانلود Power Point اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مقاله طبقات اجتماعی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مقاله تحول از قشر بندی عصر ساسانی به اسلامی اینجا کلیک کنید.

برای دریافت مقاله اصلاحات انو شیروان اینجا کلیک کنید.

  • سعید هراسانی

کاربرد های نرم افزار آرک جی آی اس در برنامه ریزی

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۳ ب.ظ

در این یادداشت قصد دارم تا نرم افزار آرک جی ای اس و کاربرد آن در برنامه ریزی به خصوص برنامه ریزی شهری و منطقه ای را توضیح دهم. نرم افزار آرک جی ای اس یک نرم افزار برای تولید نقشه های جغرافیایی می باشد. ظاهر امر اینگونه نشان می دهد که نرم افزار ربطی به علوم اجتماعی ندارد، ولی در واقع امر اینچنین نیست، هر چند در مورد موارد نظری علوم اجتماعی کاری با هیچ نرم افزاری نداریم، لاکن برای تحلیل داده ها و طبقه بندی آنها به نرم افزار های مختلفی نیازمند هستید. از آن جمله این نرم افزار ها اس پی اس اس-SPSS و آرک جی آی اس Arc GIS- می باشد.

در برنامه ریزی های کالبدی و حتی غیر کالبدی و اساسا هر آنچه با مکان در ارتباط است نرم افزار GIS به کمک شما می آید. شما می توانید اطلاعات کمی و حتی توصیفی خود را به عنوان داده به یک نقشه پلیگون- بدهید و نقشه جدیدی را ایجاد کنید. همچنین شما به کمک GIS می توانید چند نقشه را به عنوان لایه روی یکدیگر قرار داده و اطلاعات را ترکیب نمایید.

  • سعید هراسانی