وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

اتظنون اننا سنرحل؟ (آیا «جهاد» پایان می یابد؟)

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۳ ب.ظ

کلیپی که تروریست های حمله چهارشنبه منتشر کردند یک جمله گیرا داشت، جمله ای که در تحلیل ها آورده شده بود اولین بار توسط «ابو محمد عدنانی» به کار گرفت! در واقع جهادیان داعش یادآور می شوند که نهضت ما تمام نمی شود و جهاد تا قیامت ادامه دارد «به اذن الله»! اما آیا پایانی برای جهاد متصور هستیم؟


در پاسخ به این سوال قبل از هرچیز باید به اندیشه داعش پرداخت، بنیادگرایی اسلامی داعش نوعی الترناتیو در پاسخ به کاستی های نظام آزادی سالار است. در واقع همیشه در کنار جریان اصلی جوامع که امروز در دهکده جهانی یک کاسه شده است، یک جنبش اقلیت و یا قطبی وجود دارد که نظام اصلی را به چالش بکشد! رگه های اولیه بنیاد گرایی اسلامی در اواخر حکومت شوروی با حکومت طالبان شکل و در 11 سپتامبر 2001 قرن ترور را بنیان نهاد!


تروریسم وارث انقلاب است! اگر قرن بیست و یک قرن تروریسم است، قرن بیستم قرن انقلاب بود. 1917 با انقلاب #بلشویک ها در روسیه تزاری و سپس انقلاب های پس از آن در اقصانقاط جهان جریان مقابل نظام سرمایه داری بود! فروپاشی بلوک شرق در 1989 ما را با جهانی یک پارچه مواجه کرد و تنها حدود ده سال بعد تروریسم بین المللی به معنای چالش برانگیز امروزی آن رخ نمود! اگر کمونیست ها نتوانستند رو به روی نظام مستقر بایستند، چگونه انتظار می رود، بنیاد گرایان از طریق «جهاد» بتوانند؟


اتکای کمونیست ها و ایده های انقلابیشان بر نابرابری اقتصادی، استثمار و استعمار بود، مفاهیمی که تمام افراد جامعه به نوعی درگیر آن بودند و توان فعال سازی نیروهای اجتماعی را داشت، اما داعش و بنیادگرایی اسلامی چنین توانی را ندارد! اگر انقلاب های استقلال طلبانه به دنبال پایین کشیدن عده ای مفسد بودند که اقلیت را تشکیل می دادند، جهادیون به دنبال مقابله با «کفار» هستند و کفار تنها اقلیتی نیست که «اکثریت بی بهره» نسبت به آنها بشورند! از طرف دیگر این بنیادگرایان قبل از هر چیز باید مسلمانان با به سمت خود سوق دهند! یعنی قدرت جذب آنان نیز جدای از مزدوران، صرفا در دایره محدودی است! (هرچند این دایره محدود حدود یک میلیارد نفر از جهان را تشکیل می دهند!)

نکته سوم و مهم ترین نکته این است که الترناتیو قبلی نسخه ای برای نظام سرمایه داری می پیچید، اما بنیاد گرایان لیبرالسیم یا به عبارت بهتر جریان فکری نظام مستقر را هدف گرفته است که از هر منظر تاب مقاومت دربرابر آن را ندارد! شاید بتوان با ادعای برابری و رفع فقر و مسائل دیگر یک جبهه قدرت مند در برابر جریان مستقر ایجاد کرد، اما دربرابر آزادی هرگز چنین نبوده و نخواهد بود!


بنابرنکاتی که بیان شد، شکی نیست که «جهاد» پایان میگیرد و ظن ما به یقین تبدیل خواهد شد که «عدنانی» باشد یا «ابی جهاد»، اینان رفتنی هستند و بسیار زودتر از آنچه که فکرش را میکنیم خواهند رفت!


نکته مهم!!! مقایسه کمونیسم و بنیادگرایی اسلامی تنها از حیث اینکه خود را الترناتیو نظام مستقر می دانند انجام گرفته و هیچ تشابه دیگری با یکدیگر ندارند! در مثال مناقشه نشود.

نکته دوم؛ «جهاد» به تروریسم از نوع خاصی اشاره دارد! دوستان بدادند این جهاد آن جهاد نیست...


https://t.me/saeidharasani_ch/44

  • سعید هراسانی

تروریسم

تهران

داعش

مجلس

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی