وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

امنیت برقرار است!

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۳۹۶، ۰۸:۲۱ ب.ظ

شبح تروریسم دیروز تهران را فراگرفت و ماحصلش بیش از شصت کشته و زخمی بود! دیروز زنگ خطر به صدا درآمد و موضوع امنیت برای بسیاری دوباره مطرح شد، اما واقعیت این است دیروز کسی نترسیده بود! هیجان وجود داشت، اخبار در لحظه پیگیری می شد، اما ترس معنی نداشت! تماشاچیان در صحنه «شبح» را از نزدیک پیگیری می کردند. در واقع ترقه بازی های دیروز هیچ ایرانی را نهراساند و دلیل آن امنیت پایدار ایران است.


امنیت اجتماعات برخلاف تصور از طریق فعالیت نیروهای امنیتی و اقدامات اطلاعاتی و ضدتروریستی تامین نمی شود، امنیت پدیده ای سخت افزاری نیست و اسلحه قدرت مقابله با اقدامات جامعه ستیز را ندارد! امروزه قوی ترین مفهومی که بسیاری از آسیب های اجتماعی را تبیین می کند «ادغام/ طرد اجتماعی» است. همبستگی، همدلی و خود را از جامعه دانستن، عدم وجود خرده فرهنگ های ضد جریان اصلی، جلوگیری از شکل گرفتن ما و آنها، مهم ترین مولفه امنیت را می سازد!


پیگیری حوادث تروریستی در کشورهای اروپایی و آمریکایی نشان می دهد، تروریست ها از کسانی هستند که توسط جامعه خود طرد شده اند. بررسی ملیت تروریست های حملات اخیر نشان میدهد همه آنان از اقلیت های جامعه میزبان و طرد شده توسط آنان بوده اند. افرادی که خود را از آن جامعه نمی دانند به راحتی به خود اجازه می دهند افراد را بکشند!

درباره جامعه افغانستان و عراق هم همین موضوع مصداق دارد! اینکه سلفی ها شیعیان را از خود نمی دانند، شیعیان سلفی ها را از خود نمی دانند، کردها، عربها را از خود نمی دانند و غیره باعث می شود رو در روی یکدیگر قرار گیرند و از کشتن یکدیگر ابایی ندارند!


این موضوع نه تنها دربرابر تروریسم که در مورد هر مسئله اجتماعی مصداق دارد! معتادان متجاهر چون خود را از جامعه نمی دانند، قضاوت جامعه برایشان هیچ اهمیتی ندارد! ارذل و اوباش، اشرار و تمام آسیب هایی که دور خود می بینید ناشی از طرد شدگی از اجتماع اصلی است! هرچقدر این افراد گروه های وسیع تری از جامعه را در بر بگیرند، ناامنی بیشتر نمود پیدا میکند و هدف هر جامعه و سیاستگذارانش باید ادغام همه مردم باشد! هرچقدر افراد اجتماع خود را از حاکمیت و جریان اصلی دور تر ببینند، ناامنی، آشوب و وندالیسم رشد بیشتری خواهد کرد.


بر اساس همین استدلال وضعیت امن و امان است! امنیت برقرار و اتفاقات دیروز جز هیجانی همچون فیلم های هالیوودی به جامعه منتقل نکرده است! اما سیاستمداران باید آگاه باشند امنیت تا زمانی برقرار است که مردم با یکدگیر و با حاکیمت همدل هستند و از ما و آنها ، انقلابی و غیرانقلابی و غیره خود داری شود!

مردم نیز باید بدانند! هدف تروریسم، آن هم از نوع کورش، انشقاق اجتماعی است، همدلی برای پایداری امنیت رکن اصلی است.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی