وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

دولت رفاه و معمای چیستی آن

سعید هراسانی | يكشنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ق.ظ

    اشاره: اخیرا یکی از دوستان سوالاتی را درباره دولت رفاه از من پرسید که یکی از آنها درباره شاخص های دولت رفاه بود. دولت رفاه چیست؟ چگونه یک دولت رفاهی از دولت های دیگر قابل تمیز است؟ آیا اصلا چنین امکانی برای ما وجود دارد تا بتوانیم تمایزی قطعی بین دولت های رفاهی و سایر دولت ها قایل شویم؟ در این یادداشت کوتاه بحثی در این باره خواهیم داشت.


        به نظر می آید درآمدی بر تاریخچه دولت رفاه و چیستی آن کمک می کند تا بهتر به طرح شاخص هایی برای آن نایل آییم. به نظر برخی محققان دولت رفاه پدیده ای متاخر نیست و همواره در تاریخ دول و تمدن های گذشته حکومت برخی از خدمات اجتماعی را ارایه می کرد. با این حال دولت رفاه با معنی امروزی آن و با توجه به اینکه علقه شدیدی به دولت- ملت دارد به قرن بیستم و به خصوص پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد. کشور های اروپایی از چند لحاظ شدیدا تشکیل چنین دولت هایی را ضروری می دیدند. بحران اقتصادی دهه سی، گسترش نفوذ دست چپی ها، شورش های کارگری و تقویت سندیکاها و اتحادیه های کارگری، خسارت های ناشی از جنگ و غیره همگی عواملی بودند برای شکل گیری نوعی از دولت که اشتغال کامل و برخی حمایت های اجتماعی را در مقابل مردم تضمین می کرد.

  • سعید هراسانی

فلسفه حق: آزادی و برابری

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۱۶ مهر ۱۳۹۳، ۰۴:۰۰ ب.ظ

اشاره: چندی پیش گفتاری با عنوان «آزادی و برابری در سیاست اجتماعی» را در همین وبلاگ منتشر کردم. اخیرا یکی از دوستان گران به این نکته انتقاد کرد که مباحث مطرح در آن یادداشت به دو شق بی ارتباط با یکدیگر تقسیم شده است. مبحث فلسفی که بخش اول درباره حق را شامل می شود و بخش دوم که معمای برابری را توضیح می داد. بنا به گفته این دوست عزیز مبحث فلسفی یادداشت مذکور ناقص تمام شد و به نتیجه گیری ختم نشد.

 

قبل از هر چیز لازم می دانم این توضیح را اضافه نمایم که در همان یادداشت ذکر گردید که طرح این بحث اساسا فلسفی بوده و تنها به عنوان پایه پذیرش رویکرد مطرح است. هدف از بیان آن گفته تذکر این مسئله به خواننده بوده که برای تعیین وضعیت رابطه برابری و آزادی باید پایه فلسفی خود را مشخص نماییم. با این حال نظرم به این نکته جلب شد تا موضوع باز شده را به پایان برسانم.

در مقاله مذکور به آنجا رسیدم که حق می تواند طبیعی و یا قراردادی باشد. سوالی که مطرح می شود در تعیین وضع خود در برابر حق به شما کمک می کند. حیات آیا به عنوان حق طبیعی شما در نظر گرفته می شود و یا به عنوان حقی قراردادی شناخته می شود؟ این مسئله از این جهت کمک کننده است که از موضوعات غامض بحث حق شناخته می شود. در واقع شاید بتوان حق مالکیت، حق زندگی شرافت مندانه، حق آزادی بیان و غیره را قراردادی فرض کرد، اما در مورد حیات موضوع به این راحتی نیست. زندگی من مایه اجماع یک اجتماع و یا بشر نیست که بتوان آن را قرار دادی خواند و به نوعی سعی می شود آن را حق ذاتی بشناسانند. اما یک مسئله ضروری در این بحث باز کردن این مبحث است که آیا خود من حق سلب حیات از خود را دارم؟

  • سعید هراسانی