وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

کاربرد های نرم افزار آرک جی آی اس در برنامه ریزی

سعید هراسانی | چهارشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۲، ۰۹:۳۳ ب.ظ

در این یادداشت قصد دارم تا نرم افزار آرک جی ای اس و کاربرد آن در برنامه ریزی به خصوص برنامه ریزی شهری و منطقه ای را توضیح دهم. نرم افزار آرک جی ای اس یک نرم افزار برای تولید نقشه های جغرافیایی می باشد. ظاهر امر اینگونه نشان می دهد که نرم افزار ربطی به علوم اجتماعی ندارد، ولی در واقع امر اینچنین نیست، هر چند در مورد موارد نظری علوم اجتماعی کاری با هیچ نرم افزاری نداریم، لاکن برای تحلیل داده ها و طبقه بندی آنها به نرم افزار های مختلفی نیازمند هستید. از آن جمله این نرم افزار ها اس پی اس اس-SPSS و آرک جی آی اس Arc GIS- می باشد.

در برنامه ریزی های کالبدی و حتی غیر کالبدی و اساسا هر آنچه با مکان در ارتباط است نرم افزار GIS به کمک شما می آید. شما می توانید اطلاعات کمی و حتی توصیفی خود را به عنوان داده به یک نقشه پلیگون- بدهید و نقشه جدیدی را ایجاد کنید. همچنین شما به کمک GIS می توانید چند نقشه را به عنوان لایه روی یکدیگر قرار داده و اطلاعات را ترکیب نمایید.

ایجاد این نوع نقشه ها فواید بسیاری برای شما دارد؛ از آن جمله که به شما کمک می کند دیدی کلی به منطقه یا شهر مورد برنامه ریزی بدست آورید، همچنین این فایده را دارد که به شما دید ترکیبی می دهد، اگر اندکی با برنامه ریزی آشنایی داشته باشید باید بدانید که داشتن اطلاعات کامل و ترکیبی برای برنامه ریزی حیاتی می باشد. در کنار اینها استفاده از این نقشه ها که برای کار اختصاصی شما ترسیم می شود، امکان مقایسه متغیر ها و شناخت رابطه و یا تفاوت بین داده ها میسر می شود.

در کنار تمام آنچه در بالا آورده شد؛ این نقشه ها بهترین ابزار برای طرح های توجیهی می باشد. کارشناس برنامه ریز به کمک این نقشه ها به بهترین نحو می تواند مسئولین مربوطه را از طریق قرار دادن در مسیر مطالعه، از فواید و یا مضررات طرح خود آگاه سازد.

هر چند آنچه در بالا آورده شد، مزایای GIS را برای شما بیان داشته و جذابیت های آن را به رخ می کشد، اما باید توجه داشته باشید که این نرم افزار بسیار پیچیده می باشد و کار با آن نیازمند تلاش فراوانی است، GIS امکانات فراوانی را برای شما به ارمغان می آورد که فراگیری آن کار ساده ای نیست. به عنوان نکته پایانی این را نیز یادآوری می کنم که این نرم افزار از جمله نرم افزار های بد نسب می باشد که با اضافه کردن کرک کد تقلبی نرم افزار برای نرم افزار های کد شکسته- واقعا عذاب آور می باشد.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی