وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

اقتصاد وارونه؛ تاثیر نفت بر اقتصاد، حاکمیت و جامعه ایران

سعید هراسانی | دوشنبه, ۸ مهر ۱۳۹۲، ۰۴:۴۷ ب.ظ


اقتصاد نفت

اکنون که بیش از سه دهه از انقلاب اسلامی ایران می گذرد، دیدگان جهانیان، منتظر نظاره ثمره این نهضت مردمی هستند. اما اگر رشد نظام ایدئولوژیک و نگاه نوین ایران به نظم جهانی را کنار گذاشته و نعمات بی دریق ایزد منان به این نهضت مردمی در خدمت اسلام را نادیده بگیریم، و با دیدی اقتصادی به این سیستم توجه کنیم، سستی و بی بنیادی پایه های این اقتصاد وارونه را مشاهده می نماییم.

انقلابی چنین فره مند که نظام سلطه جهانی را به پیشرو فرا میخواند، و خواستار تغییر این نظم جهانی به سرکردگی استکبار بزرگ، و نظام بی ریشه سرمایه داری است و با تخاصم این دشمن قدر مواجه می باشد و همواره زیر شدیدترین تحریم ها قرار دارد، شایسته نیست از اقتصادی چنین ضعیف و متضاد با بدیهی ترین قوانین طبیعی و بشری،داشته باشد.

آنچه که در این مختصر مقاله به دنبال پرداختن به آن هستیم، مشخص نمودن یکی از ریشه ای ترین مشکلات اقتصادی و اجتماعی ایران بعد از انقلاب و به تصویر درآورن تبعات این مشکل بزرگ چه در حوزه اقتصاد و چه در حوزه اجتماعی می باشد. و در نهایت امر نیز راهکاری هر چند ناپخته و خام در اختیار خواننده قرار می دهد.

برای دریافت PDF متنی اینجا کلیک کنید

مسلما این مقاله را نمی توان یک مقاله اقتصادی خواند؛ بدیهی است که نویسنده، تخصصی قابل توجه در حوزه علوم اقتصادی نداشته و صرفا به لحاظ یک برنامه ریز اجتماعی، در سطح کلان اقتصاد و آن هم در سطوح مرزی سه حوزه اقتصادی، سیاسی  و جامعه شناسی به تبیین و ریشه شناسی یک اشکال بزرگ در اقتصاد ایران می پرازد. قابل توجه آنکه مشکل یادشده نیز بیش از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، وجهی سیاسی - اجتماعی دارد.

ساختار مقاله موجود به این شرح می باشد که ابتدا توصیفی خلاصه وار، از وضعیت کنونی اقتصاد ایران ارایه نموده و سپس، نظریات مطرح در رابطه با مشکلات ایران، یعنی اقتصاد تک محصولی، بیماری هلندی و دولت رانتیر مطرح و توضیح داده می شود و بیان می گردد که هر یک از این نظریه ها درست می باشد! و بنابراین برای حل مشکل، یک پله به عقب تر خواهیم رفت. در این قسمت نظریه کلی مقاله با عنوان اقتصاد وارونه، را بسط داده و به صورت فرموله بیان می کنیم.

در قسمت بعدی پس از توصیف شرایط موجود، حاصل از این مشکل ابتدایی به پیامد های ناگوار آن اشاره می شود که بیشتر از لحاظ اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد و در نهایت پس از یک جمع بندی و نتیجه گیری از مباحث مطروحه، سه راه حل موجود، که تنها یکی از آنها نظر نویسنده می باشد، یعنی صندوق ارزی ( مشابه کویت و نروژ)، قوه نفت و مصرف اخلاقی سرمایه ملی بیان می گردد.

با توجه به آنچه در بالا گفته شد، برای هر شخصی واضح و روشن است که وضعیت اقتصاد و رشد اقتصادی در طول سه دهه گذشته همواره بحران زا و غیرقابل مهار بوده است. آنچه که به اغماض برای تمام اقتصاد دانان ملموس بوده، همواره همین نکته می باشد که این مشکل ریشه در نفت دارد. اما چرا و چگونه؟

این مقاله جهت ارایه در واحد اقتصاد ایران تدوین شده است.


مطالب مرتبط:

- برنامه ریزی توسعه و استفاده از فرصت ها؛

- ایران، توسعه، غرب؛

- رابطه فقر و نظام سرمایه داری.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی