وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

گزارشی از شرکت پلی اکریل ایران

سعید هراسانی | شنبه, ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۰۱ ب.ظ

 

اشاره: کارخانه الیاف مصنوعی یا پلی اکریل اصفهان با کادری دو هزار نفره به عنوان یکی از صنایع استراتژیک ایران محسوب می شود. این کارخانه تحت لیسانس دوپان آمریکا مشغول به فعالیت شد. در این یادداشت قصد دارم تا گزارشی موردی از بازدید این کارخانه ارایه دهم.

این مجتمع تولیدی سه کارخانه پلی استر و اکلیریک قدیم و جدید را شامل می شود. آنچه در اینجا می خوانید بر اساس گفته های متخصصین شرکت پلی اکریل ایران است. مواد خام اساسی این کارخانه از کارخانه ها و پتروشیمی اصفهان تهیه می شود و الیاف های تولیدی آن که برای انواع پارچه، فرش، پتو و غیره (بسته به زخامت الیاف)مناسب است، به سرتاسر کشور و کشور های همسایه ارسال می گردد. با این حال مقدار قابل توجهی از آن نیز در صنایع نساجی اصفهان به مصرف می رسد. به نظر می آید بر اساس اطلاعات آورده شده، این کارخانه توانسته است به اهداف مورد انتظار از قطب های رشد رسیده باشد؛ چرا که پیوند های پیشین و پسین در این کارخانه و صنایع تابعه آن بر قرار است. از طرف دیگر از مشاهدات نیز مشخص شد که بیشتر کارگران کارخانه اصفهانی هستند.

اگر از موفقیت گفته شده چشم پوشی کنیم، وارداتی بودن این صنعت کاملا روشن است. این کارخانه از تاریخ تاسیس تا به حال به روزرسانی نشده و سیاست های قالب آن تاسیس کارخانه جدید است. به گفته یکی از متخصصان شرکت هزینه های تولید این کارخانه (ظاهرا) به دلیل عدم به روزرسانی شدن بسیار بالا و بنا بر این سود شرکت را تا 20 درصد کاهش داده است. لازم به ذکر است که یاداوری شود عدم به روزرسانی کارخانه ها مشکلات فراوانی را برای انگلستان قرن 19 و اوایل 20 پدید آورده بود. در واقع عدم بروزرسانی کارخانجات باعث می شود تا پس زمانی (مثلا 40 سال) دیگر قابل استفاده نبوده و هزینه های نگهداری بیش از سود آن شود و بنا بر این منطقه با حجم عظیمی از کارخانه های متروکه مواجه شود. این فرایند برای مناطق زیادی به خصوص در انگلستان پدید آمده است. از طرف دیگر نحوه قرارداد نیز به شکلی بوده که شرکت دوپان کل کارخانه را به صورت یکپارچه وارد و تاسیس کرده و بنابر این تغییر فناوری به صورت بخشی را هم حداقل سخت کرده است.

در مصاحبه با کارگران مشخص شد که 4 شیفت در طول شبانه روز برقرار است. کارگران مجموعه بر طبق ادعا با یکدیگر رابطه داشته و خط تولید هر چند برقرار است اما کارگران به صورت گروهی با یکدیگر هستند. سیاست های شرکت در جهت افزایش بهروری کارگران قابل توجه است، فضای سبز اطراف کارخانه فضای دلنشینی پدید آورده که گرفتگی درون کارخانه را قابل تحمل تر می کند. رستوران مجموعه محیط آرام و با نشاطی را شکل داده و عذای سلف به حد قابل قبولی مطلوب است. البته لازم به ذکر است که محیط سبز دور کارخانه علاوه بر کارکرد گفته شده در جذب آلودگی های ناشی از کارخانه تاثیر بسزایی دارد.

به عنوان مخلص کلام باید ذکر شود که به نظر می آید این کارخانجات در صورت تغییر سیاست های شرکت و عدم بهبود فناوری و همچنین توسعه بخشی کارخانه در آینده ای نه چندان دور شبیه به کارخانجات خودرو سازی ایران شده قدرت رقابت خود را از دست دهد. البته ذکر این نکته قابل توجه است که بنا به گفته متخصصین مربوط کیفیت تولیدی این کارخانه از سایر کارخانه های جهان اگر بیشتر نباشد، کمتر نیست اما همان طور که گفته شد قدرت رقابت کارخانه شدیدا کاهش و هزینه ها افزایش یافته است. تعطیلی بخش یان ( تولید نخ) پلی استر شاهدی بر این مدعای من است.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی