وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

نقدی بر نظام آموزش عالی در ایران

سعید هراسانی | سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۰۷:۲۹ ب.ظ

نظام آموزشی یک کشور و به  خصوص آموزش عالی آن همواره به عنوان یکی از مهمترین دغدغه های سیاستگذاری حکومت ها بوده است. این موضوع در ایران نیز مورد تایید است. بر هیچ کس پوشیده نیست که موتور محرک توسعه مادی و معنوی- معرفتی- یک جامعه دانشگاه های آن است و این گزاره در فرمایشات رهبر انقلاب آنجا که می فرمایند: «اهمیت علم و دانشگاه براى نظام جمهورى اسلامى و ملت ایران و بخصوص براى برههى کنونى تاریخ ما، بر همه روشن است.»1 مشهود می باشد.

با این وصف، وضعیت دانشگاه های ما حکایت دیگری را بیان می دارد که در خور توجه است. سوال مهمی که غرض کرده ام به آن بپردازم، این نکته است که چرا دانشگاه های ایران بازده مطلوب خود را ندارد؟ در حال حاضر حدود 2390 مرکز آموزش عالی در کشور فعال هست و تعداد دانشجویان به چهار میلیون نفر می رسد.2 این در حالی است که تعداد این مراکز در ایالات متحده 5700 مرکز است.3 به عبارتی در حالی که در ایران برای هر 31 هزار نفر یک دانشگاه و در ایالات متحده به ازای هر 61 هزار نفر یک دانشگاه وجود دارد، وضعیت علمی ما بسیار تاسف بار است.

از نظر نویسنده مهمترین عاملی که به این وضعیت دامن زده است، عدم تفکیک دانشگاه های علمی-کاربردی از دانشگاه های نظری می باشد. نمی توان از این واقعیت فرار کرد که خیل کثیر دانشجویان کشور تنها برای اشتغال و در سطح کارشناسی مشغول به تحصیل هستند. از طرف دیگر تعداد دانشگاه های علمی- کاربردی ما محدود به 739 عدد می باشد. نکته مهم این است که فردی با مدرک کارشناسی پژوهشگری علوم اجتماعی یا هر رشته دیگر دانشگاه تهران نه برای کار در یک اداره، بلکه برای ادامه تحصیل تا سطح دکترا و پرورش یافته برای نظریه پردازی می باشد. حال آنکه بازار کار به دنبال تکنسین علوم اجتماعی می باشد. از این سخن این نکته برداشت می شود که اولا باید دانشگاه های علمی-کاربردی نسبت به دانشگاه های نظری بسیار بیشتر باشد و ثانیا آنکه گواهینامه کارشناسی علمی-کاربردی و کارشناسی نظری از هم تفکیک شود. یعنی کارشناس علمی-کاربردی راحت تر از کارشناس نظری در بازار کار مشغول شود و دانشجوی نظری تا سطح دکترای تخصصی ادامه تحصیل دهد.

از مزایای آنچه در بالا عنوان گردید، اولا کاهش هزینه های دانشگاهی می باشد و ثانیا آمادگی دانشجوی کاربردی برای خدمت در جامعه و دانشجوی نظری برای ارتقای علمی می باشد.

__

1.        بیانات در دیدار اساتید دانشگاه ها در تاریخ 15 مرداد 92؛

2.        پرتال دانشگاهی؛

3.        USA.IR

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی