وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

این وبلاگ شخصی و تنها بیان کننده افکار، یادداشت ها و مقالات نویسنده می باشد

وبگاه شخصی سعید هراسانی

سعید هراسانی
دانشجوی ارشد مطالعات توسعه دانشگاه تهران
saeid Harasani
Graduate student of Development Studies at university of Tehran
E.mail: saeid.harasani@yahoo.com
Good Luck

https://t.me/saeidharasani_ch

طبقه بندی موضوعی

کارآفرینی

سعید هراسانی | جمعه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۲، ۰۸:۱۴ ب.ظ

کارآفرینی را می توان در کل ایجاد کسب و کار های نو آورانه تلقی کرد. احمدی در رابطه با کار آفرینی می گوید: " سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمی آورد بلکه این ایده است که محرک سرمایه است و موفقیت در کسب و کار ، با ایده ی نوآورانه و خلاق که به همراه سرمایه منجر به ارائه ی محصول جدید در بازار می شود رقم می خورد که این را اصطلاحا کارآفرینی می گوییم".

فرد کارآفرین کسی است که توانایی تشخیص و ارزیابی فرصت های کسب و کار را دارد و می تواند منابع لازم را گردآوری کند و از آنها بهره برداری نبوده و  عملیات مناسبی را برای موفقیت پی ریزی کند (مردیث:1371). برای شناخت فرد کارآفرین باید ابتدا بدانیم که او چه کارهایی می کند و سپس در یابیم کدام خصوصیات و ویژگی های شخصیتی او را از دیگران متمایز می کند.کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی ، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان ) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی ، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند.

برای تاثیرات کارآفرینی در جامعه باید اشاره کنم که صاحب نظران معتقدند که فناوری پیشرفته محصول کارآفرینی است. هر مدیر کارآفرین می کوشد از پیشرفته ترین فناوری های قبلا خلق شده در کارهای خود بهره جوید؛ اما حاصل فعالیت های او نیز خود به ابداع فن آوری جدیدتری می انجامد. فناوری دارای سه بعد دانش، ابزار و روش است که تحول در هر یک از این ابعاد منجر به تحول در فناوری می شود. از آنچه بیان گردید روشن می گردد که یکی از عوامل لازم برای توسعه هر کشور پرورش روحیه کارآفرینی در آن کشور می باشد.

در واقع توسعه با کالا های مادی آغاز نمی شود. این آدمی است و نه طبیعت که منابع اصلی را فراهم می سازد و عوامل اصلی توسعه هم از ذهن بر می خیزد. شهامت، قدرت، ابتکار و تکاپوی سازنده از وجود آدمی فوران می کند. در این میان کارآفرینی به عنوان پدیده ای که اصلی ترین سرمایه مورد نیاز آن داشتن خلاقیت، جسارت پیشرفت و بهره گیری به موقع از فرصت هاست، از مهمترین منابع بالقوه اقتصادی، افزایش بهره وری کالا و خدمات جدید محسوب می گردد. جهان امروزی پس از تجربه های متعدد خود برای نیل به توسعه پایدار، آخرین الگوی توسعه را مبتنی بر کارآفرینی ( که همپوشانی های فراوانی با توسعه پایدار و درون زا دارد) قرار داده.

شاید آنگونه که در بالا آورده شد، این تصور ایجاد شود که کارآفرینی مفهومی غامض و پیچیده است، و توانایی افراد عادی برای رسیدن به کارآفرینی بسیار محدود است. اما کارآفرینی به ایجاد یک محصول کاملا نو محدود نمی شود. ایجاد تغییرات بنیادی و یا غیر بنیادی و جزیی در محصولات نیز که مصرف کننده را نسبت به محصول علاقه مند کند، می تواند مبنای کارآفرینی قرار گیرد، اما آنچه که مسلم است کارآفرینی با خلاقیت عجین شده و ایده نو بنیان کارآفرینی است.

در تایید سخن بالا شومپیتر می گوید، نوآوری در هر یک از زمینه های: ارایه کالای جدید، ارایه روش جدید در فرایند تولید، گشایش بازاری جدید، یافتن منابع جدید و ایجاد هر گونه تشکیلات جدید در صنعت کارآفرینی تلقی می شود.

در کل ویژگی های کارآفرین عبارت است از: نوآوری، خلاقیت، مخاطره پذیری، اعتماد به نفس، دانش فنی، استقلال، هدف گرایی، عکس العمل مثبت نسبت به مشکل ها و موانع، توانایی در ایجاد ارتباط سازنده، توفیق طلبی و تمایل به مسئولیت پذیری و ...

همچنین از فواید کارآفرینی در جامعه می توان به این موارد اشاره کرد: عامل اشتغال زایی، عامل ترغیب و تشویق به سرمایه گذاری، عامل تعادل در اقتصاد های پویا، تحول و تجدید حیات ملی و محلی، عامل تولید، عامل سازمان دهی و سامان دهی منابع و استفاده اثربخش از آنها، عامل انتقال تکنولوژی، عامل شناخت، ایجاد و گسترش بازار های جدید، عامل  نوآوری و روان کننده تغییر، عامل کاهش بروکراسی اداری و عامل یکپارچگی و ارتباط بازار ها.

در پایان اشاره به این نکته را ضروری می دانم که کارآفرینی یک علم نیست، بلکه یک مهارت است و با تمرین و تلاش میسر می شود.

 

منابع:

1.      http://articlepersian.persianblog.ir/

2.      http://vista.ir/

3.      http://www.karafarini.ir/

4.      http://www.shirazu.ac.ir/

5.      http://www.techmart.ir/

6.       گاهنامه علمی اجتماعی تاک، دانشکده کارآفرینی.

  • سعید هراسانی

Entrepreneurship

کارآفرینی چیست؟

نظرات  (۱)

به نام خدا

با تمام زوایای زندگی سیاستمداران آشنا شوید.

با ارسال ozv sisatm  به 8282.

هر روز یک پیامک به مبلغ 50 تومان از شما کسر می شود.

سیاستمداران را بشناسید میزان تحصیلات،فعالیت در جوانی،فعالیت حزبی،از خیانت و ایثار آنها باخبر شوید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی